Вт, 19.03.2024, 08:48
Вітаю Вас Гість | RSS

Цуманський ліцей Волинської області

Меню сайту

Кафедра початкових класів

 

Математичний урок - казка. Вчитель Януль О.В.

Сято осені(2 клас). Вчитель Пелех В.П.

Відео.(Вчитель Пелех В.П.)

З ДОСВІДУ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ КАРДАШ А.О.

З досвіду роботи вчителя початкового навчання Пелех Н.А.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДОСВІДУ РОБОТИ ФЕНЬ Л.С.

Природознавство. 3А клас.Відео. Вчитель Фень Л.С.

Роль усного рахунку у формуванні обчислювальних навичок дитини (Презентація; Вчитель Фень Л.С.)

 Фоторепортаж. З досвіду роботи Марченко Н.В.

 

Організація занять з усного рахунку(вчитель Фень Л.С.)

КОНСПЕКТ УРОКУ "БУКВА С"(вчитель Фень Л.С.)

Вчитель початкових класів Фень Л.С.      Тема.   Екскурсія до річки. Ознайомлення з об’єктами живої та неживої      природи.

Мета:                 формувати в учнів уявлення про природу як єдине ціле,знаходити взаємозв'язки у природі весною; розширюва­ти знання про об'єкти неживої та живої природи; фор­мувати навички навчально-пізнавальної і практичної природоохоронної діяльності учнів; продовжувати роз­вивати вміння обстежувати об'єкти природи, аналізува­ти, описувати їх, виділяти істотні ознаки, порівнювати, групувати за істотними ознаками; ознайомити учнів із правилами поведінки у природі та правилами поведін­ки під час екскурсії; навчати милуватися красою при­роди весною; виховувати любов до природи, бережливе і дбайливе ставлення до неї.

Обладнання: червоні прапорці для переходу дороги, картки - символи поведінки на природі,альбом для малювання, кольорові олівці, ручки, зошити.

Тип уроку:    урок-екскурсія.

І. Підготовча частина.

Маршрут: школа-річка-школа

Підготовка вчителя до екскурсії:

- ознайомлення з науковою літературою і методичними розробками екскурсії;

- складання орієнтовного плану екскурсії (дата, місце і час);

- обміркування організаційних заходів і шляхів підготовки учнів;

- ознайомлення з об'єктом екскурсії за 1-2 дні до її проведення;

- складання плану-конспекту екскурсії;

- продумування характеру роботи із зібраними під час екскурсії об'єктами;

- продумування активного відпочинку учнів під час екскурсії.

Підготовка учнів до екскурсії:

- підготовка обладнання до екскурсії;

- вивчення допоміжного матеріалу (вірші,загадки) в якому відображе­на природа весною;

- розподілення класу на групи, призначення відповідальних і надан­ня конкретного   завдання кожній групі і кожному учневі;

- інструктаж учителя щодо екскурсії.

Завдання для груп перед екскурсією:

1.  Записати назви птахів, комах та рослин,  яких поба­чили на екскурсії.

2.  З’ясувати, які зміни відбулися в неживій і живій природі з приходом весни.

3.  Навчитися розпізнавати дерева і кущі за розміром і формою листочків.

4.  Простежити за життям комах весною.

 

Завдання для кожного учня:

1.  Простеж, як змінилося забарвлення листя на різних деревах та кущах.

2.  Визнач правий і лівий берег річки. Охарактеризуй стан річки.

3.  Зверни увагу, чому так багато квітучих   рослини?

4.  Як змінилися трав'янисті рослини?

5.  Поясни,чому над квітами гудуть бджоли?

6.  Визнач сторони горизонту.

Коротка бесіда про правила поведінки біля річки

- Діти, зараз ми з вами вирушимо в гості до природи -  до річки. А в гостях, як ви знаєте, треба поводитися чемно. Давайте згадаємо правила поведінки на природі.

  • Не ламати гілки дерев і кущів;
  • не рвати квітів для забави;
  • не ловити метеликів, комах, жуків;

•   не псувати кору дерев;

•   не лізти у воду;

•   не залишати сміття;

•   виконувати правила безпеки;

•   не залишати самовільно екскурсію;

•   не відставати від групи.

Розподіл на групи і нагадування завдань кожній дослідницькій групі

1-група – ’Дослідники рослин ’’.

2-група-‘’Дослідники тварин ’’.

3-група-‘’Природоохоронці’’.

                                        

Хід екскурсії

ІІ. Основна частина

    Організація класу

Згрупований вихід на подвір'я

 Актуалізація опорних знань

       Бесіда

      - Якою ми бачили річку взимку ?

      - Яка зараз пора року? Який місяць?

 - Які весняні  місяці ви знаєте?

 - Як вони отримали свої назви?

 - Назвіть їх у правильній послідовності.

      - які явища в природі характеризують їх?

Характеристика сьогоднішньої погоди

      - Визначити число, місяць, рік.

      - Визначити ознаки погоди на сторінці календарика весни умовними позначками (повітря, стан неба, наявність і сила вітру, опади, довжина тіні від гномона).

  Узагальнення результатів спостережень

- Як змінилася температура повітря?

- Який напрямок вітру переважав?

- Які опади? Чому?

- Як змінюється висота Сонця над горизонтом весною  в порівнянні з зимою?

- Як змінюється тривалість дня весною?

- Коли навесні тривалість дня і ночі однакові?

- Як називається цей день?

- Що спричиняє весняні  зміни в природі?

 

Практичне дослідження «Відчуй, послухай, подивись, подумай»

Завдання 1.Поспостерігати за формою і розміром листя в кущів і дерев ,  що вказані в таблиці. Дані спостережень записати в таблицю.

Назва рослини

                   Форма і розмір листя

1.Береза бородавчаста

 

2.Верба звичайна

 

3.Калина

 

4.Шипшина

 

 

Зробити висновок і відповісти на такі запитання:

 - Які зміни відбулися з деревами і кущами з приходом весни?

- Які умови викликають появу листя на деревах і кущах весною?

- Порівняти форми і розмір листя дерев і кущів.

- які із цих рослин є лікарськими?

Завдання 2. Поспостерігати за зміною забарвлення листя у берези бородавчастої. Установити, де більше  листя: у верхній частині крони чи в нижній, в зовнішній чи у внутрішній? Свої спостереження записати в таблицю, даючи кількісну характеристику словами «багато», «мало», «більше», «менше».

 

Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

   1.Розгадування загадки.

Відгадайте загадку і здогадайтеся, якою є тема нашої екскурсії.

Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить?

                                              ( річка)

  2.Милування природою . Робота над віршем Н.Забіли «  ВЕСНА»
Ось іде весна ланами, 
Перелогами, лісами. 
Де не ступить — з-під землі 
Лізуть паростки малі.

Як опустить вниз правицю — 
Зеленіє скрізь травиця. 
Як лівицю підведе — 
Всюди листя молоде.

На берізку гляне зблизька — 
У сережках вся берізка, 
До верби підійде — ба! — 
В білих котиках верба.

А як здійме руку вгору 
До блакитного простору — 
З кожним помахом руки 
Линуть з вирію пташки.

Розквітають в луках квіти, 
Зеленіють в лісі віти. 
Все зелене, молоде... 
За весною літо йде!

- Про що ви дізналися з вірша?

  - мета нашої екскурсії - простежити за весняними змінами в природі. Учитись спостерігати за об'єктами та явищами природи, аналізувати, порівнювати об'єкти та явища, робити висновки. Учитись застосовувати знання про природу на практиці. Розвивати спостережливість, прагнення глибокого пізнання природи. Виховувати естетичні почуття, смаки, бережливе ставлення до при­роди.

 

Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

 

 Вступне слово вчителя

Залежно від пори року у дерев, чагарників, трав'янистих рослин змі­нюється зовнішній вигляд, а також хід процесів у розвитку й рості. Зміна умов середовища - зниження або підвищення температури, скорочення або збільшення світлового дня -  зумовлює сезонні явища в житті рос­лин. Особливо яскраво виражені ці зміни навесні .

Збільшення  світла і тепла у природі означають наближен­ня весни. Вода, температура якої стає вищою, ніж узимку,без перешкод доходить до коріння всієї рослини. Тоді дерево або кущ, в достатній кількості поглинає воду і настає період росту. Луг і берег річки буяє зеленню і цвітом.

Перший місяць весни за календарем -  березень. Назва березень закріпилась за місяцем у середині XIX століття. Походить від назви промислу — березол (заготівля березового попелу для виготовлення скла). До того в літературних джерелах місяць називався март (на честь латинського бога Марса). У народі його також звали: капельник, протальник, запалі сніги, з гір потоки, соковик, полютий, красовик.. В 2015 році День весняного рівнодення припадає на 21 березня.

  • Наступний місяць весни -  квітень. Квітень носить свою назву з 16 століття. Саме в цей час земля починає квітувати. В ужитку були й інші народні назви: краснець, лукавець, дзюрчальник, водолій та апріль, що латинською мовою означає «сонячний». 19 квітня — День довкілля.
  • 22 квітня — Міжнародний день Землі
  • 26 квітня — День чорнобильської трагедії.2.Хвилинка поезії.
  • - Весна – це квітуча  пора року. Уся земля буяє зеленню,цвітом,повітря стає духмяним,лунає різноголосся птахів. Але на жаль, не всі люди приходять до річки, помилуватися її красою, відпочити,засмагнути. Вони ламають гілки дерев, кущів, вирізають щось на їх стовбурах, кидають сміття, забруднюють воду. Такі люди обкрадають усіх, тому, відпочиваючи на річці, не знищуйте красу.

Учень декламує вірш:

Вмійте природу любити

 

Вам у походи ходити

І мандрувати, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти,

У полі, у лісі, над яром —

Квіти, дерева і трави...

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї,

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

 

                          П. Ситниченко

 

- Отже, сьогодні, діти, ми будемо милуватися красою весняної при­роди.

Конкурс «Юний синоптик» (для трьох груп)

Назвати прикмети весни в неживій природі, перелічені у вірші.

         

 Вже весна

 

Вийшло любе сонечко. Вже весна!
Зазвучала пісенька голосна.
Стало тепло й радісно, все цвіте.
Скоро травка зелено проросте.
В небі чисто-чистенько, голубінь!
А навколо — повені, водна синь.
Ще вода приходить десь звіддаля,
Верби в ній купаються по гілля.
Верболози тішаться, воду п’ють.
А пташки скоресенько гнізда в’ють.
І бруньки потріскують, щоб рости,
Щоб садами буйними зацвісти.
Кожен день щось радує, щось цвіте,
Все вітає сонечко золоте:
Гори, ліс, переліски і поля…
То ж роботи в кожного — відбавляй!
Бо весна прилинула в рідний край!

 

 

- Яка найістотніша ознака весни? Підказка: ця ознака закладена в назву одного із весняних місяців. (Квітень.)

Фізкультхвилинка

Із теплих країн у рідний край

Гуси-лебеді летіли (помахи руками)

Покружляли,покружляли(крутяться)

На лужок тихенько сіли(присіли)

Посиділи,відпочили(очі закривають)

Знов знялись і полетіли(помахи руками)

Діти всі спостерігали(дивляться вгору)

Щиро,щиро їх вітали(плескають в долоні)

 

Гра’’ Весняні дарунки ’’

Закінчи речення: що ? кому? дає весна

полям - … ( сніги поталі);

лісам -…( траву і листя);

птахам, що повертаються, дарує…( рідні гнізда);

а мамам -…( перші ніжні квіти);

річкам дарує -…( воду);

зернинам -…( теплу землю);

а сіячам -…(почесну роботу).

 

Спостереження за сонцем і вітром

- Давайте перевіримо, чи справді наше сонечко гріє тепліше,ніж узимку. Підставте обличчя й долоньки весняному сонечку.

- Яке воно -  гріє чи ні?

Чим вище сонце піднімається над горизонтом, тим більше зігріває землю.

Давайте тихесенько постоїмо хвилинку та послухаємо, якими звуками весна наповнила природу.

- Чи відчуваєте ви подих весняного вітру? Який він? Прислухайтесь , до шелесту зелених листочків і співу птахів..

 

Розповідь з елементами бесіди про зміни в житті рослин

Зверніть увагу на те, як біля річки?Тихо чи вітряно?Повітря сухе чи вологе? Чиї звуки доносяться до вашого слуху?

- Чому ж це так? (Відповіді дітей)

- Що це за дерево? (Верба. Порівнюється з березою.)

- Розгляньте вербу. Яка в неї кора? (Зеленувата.)

- Які гілки у верби? (Довші, ніж у берези.)

- Зверніть увагу на її листя. (Листочки продовгуваті)
Ще в сиву давнину люди шанували вербу. Її оспівували в піснях і легендах, її образ — один з найулюбленіших у народі. Слов'яни вважали вербу символом родинного вогнища. Молодих обов'язково водили навколо куща лози. З вербою лягали і в домовину. Археологів, яким першим пощастило побачити гробницю Тутанхамона, вразило те, що поряд з маслиновими гілками, пелюстками лотоса й волошками на покривалі юного фараона лежали й гірлянди з вербових листків! Ця давня любов до верби народилася, безумовно, від того, що дуже вона гарна, дуже корисна для людини. Християнська церква ввела поважання верби до своїх обрядів. У нас є навіть свято — Вербна неділя. Було заведено в цей день квітки-сережки варити з кашею і їсти, а молоді гілочки — святити.

 

- А хто упізнав цей кущ? Правильно, це калина. Давайте калину теж порівняємо з березою. (У берези один товстий стовбур, а у калини немає головного стовбура, проте багато тоненьких стов­бурців ..)

Робота в групах. Завдання групам:

Назвати ще 3-4 види кущів( малина,глід,терен) для всіх трьох груп

Гра «До куща біжи».

- Давайте розділимось на дві команди. Представник однієї команди буде описувати кущ, не називаючи його. За моїм сигналом: «Раз, два, три - до куща біжи» - гравці іншої команди біжать до описуваного куща. Потім команди міняються ролями. Хто помилився, вибуває з гри. Перемагає та команда, в якій залишиться більше гравців.

Спостереження за весняними змінами в житті трав'янистих рослин.(1-група)

- Подивіться навкруги. Які ще рослини, крім дерев та кущів, ви бачите? (Діти називають різні трав'янисті рослини)

Чим ці рослини відрізняються від дерев та кущів? ( Cтебла у трав'янистих рослин тоненькі, здебільшого соковиті, зелені, міцні. Восени ці рослини засихають і гинуть)

Якщо уважно придивитися до них, то можна побачити, що трав'янисті рослини не менш різноманітні за барвами, ніж дерева й кущі.

 

 Закріплення та осмислення знань

 Спостереження за тваринами які живуть біля водойми .( для2-групи)

Спостереження за жабою. Придивись, прислухайся - і ти побачиш цікавий тваринний світ. Не виключено, що хтось помітить якусь тваринку, наприклад жабу. Поспостерігайте, як вона рухається. Зверніть увагу на колір її шкіри. Простежте, де вона живе ?Які звуки видає жаба?

Спостереження за птахами. По можливості поспостерігайте за птахами, що першими прилетіли з теплих країв.

Спостереження за комахами. Якщо день теплий, сонячний, то можна побачити метеликів, мух, комарів, бджіл. Зверніть увагу на забарвлення комах.

 

Аналіз народного прогностика.( для 3-групи)

Прилетів жайворонок - до сталого тепла. Рано повернулися з півдня граки на теплу весну.

Якщо квітневий дощ починається великими краплями, він буде не довго.

Вранці на кінчиках листя і трави висять краплі роси - бути дощу.

Стелиться вранці туман по воді до гарної погоди, піднімається вгору - до негоди.

Обговорення результатів досліджень, спостережень в групах

Гра «З якої гілки ці дітки»

-Я беру по одному листочку з кожного дерева і куща , а ви повинні назвати його назву (береза,верба,калина,шипшина)

(Потім учитель стає у центрі кола, піднімає вгору листочки , а діти називають назву дерева чи куща).

 

  Підбиття підсумків екскурсії

1.Організоване повернення до школи

 

 2.Підсумкова бесіда.

     - Де ми були на екскурсії?

- Які зміни в природі ви помітили?

- Про що нове ви дізналися на екскурсії?

     - Що вас найбільше зацікавило і здивувало?

   

ІІІ. Опрацювання матеріалів екскурсії.

  Скласти словесний малюнок про свої враження  від екскурсії

Вчитель початкових класів Фень Л.С.  Фрагмент уроку основ здоров’я у 2 класі на тему «Здоров’я і хвороби . Профілактика захворювань»

IV.   Вивчення нового матеріалу

1.    Робота за підручником

—  Що говорить народна мудрість про здоров'я? Як ви її розумієте?

—  Які прислів'я і приказки про здоров'я ви знаєте?

•   У здоровому тілі — здоровий дух.

•   Чиста вода для хвороби біда.

  • Здоровий не знає, який він багатий.

•   Найбільше щастя у житті — здоров'я.

•   Здоров'я не купиш ні за які гроші.

•   Бережи одяг, поки новий, а здоров'я, поки молодий.

•   Здоров'я — всьому голова.

2. Вправа для очей

Очі вгору підведіть

І додолу опустіть.

Вправо, вліво подивились ,

Ви напевно вже стомились.

Всі швиденько відпочили,

Очі миттю всі закрили,

Щось приємне уявили.

Нумо очі відкривайте,

До роботи приступайте!

—  Розгляньте малюнки на с. 9. Як треба берегти і зміцнювати здоров'я змалку?

—  Наскільки радіснішим було б наше життя, якби ми не хворіли і почувалися завжди здоровими. Та, на жаль, існує багато різних хвороб. І проявляються вони по-різному. В одних випадках можлива висока температура, в інших — біль у животі, горлі тощо. Якщо людина захворіла — вона слабшає, у неї погане самопочуття, відсутній апетит, немає сил навчатися і працювати.

—  Розгляньте малюнки на с. 9. Назвіть ознаки хвороби. Я захворів, якщо:

•   у мене щось болить (голова, горло, вухо, зуб, живіт...);

•   я почуваюся слабким і знесиленим;

•   мене нудить, немає апетиту;

•   у мене кашель, нежить або висипка на шкірі.

—  Поясніть прислів'я.

  • Здоровим будеш — усе добудеш.

3. Хвилинка поезії.

 

Усе в житті піде чудово,

Якщо будеш ти здоровим

І духовно, і фізично,

Будеш людям симпатичним,

Добрим, чесним, милосердним,

Пам’ятати будеш твердо,

Що і як робити треба,

Щоб тобі земля і небо

У діла допомагали,

Силу і любов давали.

Тож розумного навчайся,

А шкідливого цурайся.

Будь веселим і кмітливим,

Будь здоровим і щасливим.

 

  • То що для того треба робити, щоб менше хворіти?

5. Фізкультхвилинка

Руки за голову ставимо сміло

І повертаємось вправо і вліво.

Двічі наліво, двічі направо,

Зробимо чітко, діти, цю вправу

Двічі наліво, двічі направо,

Будемо мати гарну поставу.

Захід "З Україною в серці" (вчитель Марченко Н.В.)

Конспект уроку "Число 3"( вчитель Марченко Н.В.)

Вчитель початкових класів Марченко Н.В. Фрагмент  уроку з предмету «Я і Україна.» Тема. Захист рослин . Рослини України,занесені  до Червоної  книги.

            Мета. Розширити знання учнів про охорону рослин ,продовжити знайомити дітей із природоохоронною діяльністю в Україні  й рідному краї,

з поняттям «Червона книга»,розвивати спостережливість,виховувати  дбайливе ставлення до всього живого,усвідомлення того ,що Земля – наш

спільний дім.

 Фрагмент із вивчення нового матеріалу.

  1. Бесіда. Мабуть ,немає  на планеті такого жителя ,якого б не хвилювали відносини людини і природи . Ми живемо у час небаченого  розвитку науки й техніки.

Людина має великі блага . Які саме (машини,літаки,телевізори, планшети тощо).

Але за все це людство розплачується природними багатствами. Якими?

(Знищення лісів ,міління рік,висихання озер,погіршення повітря тощо.)

І тому проблема екології зараз дуже актуальна. Щоб зберегти рослини і тварини,яких залишилось мало,люди впровадили Червону книгу . (Червоний колір – сигнал тривоги ,попередження про небезпеку,що наближається.)

Наша Земля й досі славиться своєю природою. А чи буде далі  вона на чудові рослини ,  чи будуть вони збережені залежить від нас.

Квіточку  кожну ,

Кожну травинку

Плекай,бережи.

Усім своїм друзям

Теж накажи.

Саме наша звичка рвати квіти призвела до того,що багато зникло рослин саме у тих місцях,які відвідують люди.

Червона книга-це список рідкісних видів організмів і таких,що перебувають під загрозою зникнення. Засновано її в 1976році.І з того часу вона поповнюється.

2.   Розповідь учнів про рідкісні рослини  і їх демонстрація.

Росте первоцвіт на схилах, лісових галявинах, серед кущів. У народі кажуть, що саме він відкриває двері в добре, щедре літо. Зацвітає у травні, є гарним медоносом та багатим на вітаміни. Багато поетів присвятили йому натхненні рядки. На честь первоцвіту влаштовують свята і гуляння. Ця рослина в пошані в багатьох народів, і у кожного про неї своя легенда. Греки вважали, що первоцвіт здатний зціляти від усіх недугів і називали його "квіткою дванадцяти богів". На Русі первоцвіт любовно називали баранчиками. Був навіть такий звичай: кидати зірвані баранчики під ноги і топтати - на довголіття. У англійців первоцвіт улюблена квітка. Його вирощують у садах і на городах, беруть з собою в мандрівки, дарують коханим. За англійськими переказами, в первоцвіті ховаються гноми, і, якщо весною вийти на галявину, то можна почути, як із квітів доноситься хор ніжних голосів. Не змінилося ставлення до первоцвіту і в наші дні.

Одні з найкрасивіших лісових рослин - травневі конвалії. Опис цього ніжного білої квітки часто зустрічається у поетів і романістів, його малюють на полотнах художники. Має багато народних назв: заячі вушка, вовча фіалка, з золотарів. Квітка виростає в листяних і соснових лісах, створюючи великі біло-зелені галявини в період травневого цвітіння.

Ще можливі віхоли, нічні заморозки, холоднеча, але квітка сон-трава цього не боїться, вона завбачливо "утеплилась" щільним шаром м'якеньких срібних волосків, наче закуталась в хутряну шубку.
           Назву свою - сон-трава - рослина дістала через те, що  назву свою - сон-трава - рослина дістала через те, що її квітки в негоду і холод закриті, наче сплять, або через те, що використовували це зілля в народній медицині як снотворний засіб. Польська легенда розповідає, що один мисливець бачив, як ведмідь, з'ївши сон-траву, заснув. Існує і повір’я, нібито покладена на ніч під голову ця рослина викликала пророцькі сни.
        Поява перших квіток у сону збігається з настанням сокоруху в берези - якраз припадає на початок весни. Після цвітіння з'являються листочки. Доживає рослина до глибокої осені, запасаючи поживу в кореневищі.
        Рослина дуже декоративна, і шкода, що її бездумно нищать, зриваючи оберемками, тому все рідше трапляється ця весняна красуня у наших лісах.
        Сон-траву можна розмножувати насінням (збирають у червні й висівають в листопаді), а також частинами кореневища.
        Вирощені на грядках сіянці укривають на зиму листям, щоб не вимерзли. Надмірна волога шкідливо впливає на рослину, тому розводити її треба на підвищених ділянках. На одному місці вона може рости понад десять років. Сіянці починають цвісти на другому-третьому році життя.